I en annan del av världen just nu

Idag har vi varit på babysim för sista gången. Har gått på babysim varje lördag sedan i september. Det har varit jättekul och lärorikt för oss alla. Vi ska inte gå på någon ytterliggare fortsättningskurs då vi känner att vi inte lär oss så mycket mer och vi kan ju gå själva och bada på familjebad. Kändes lite vemodigt när vi gick därifrån för än en gång inser jag att tiden går så fort så fort.



Efter badet var jag nere på stan för en tjejfika. När jag gick hemåt kände jag en stor lycka och tacksamhet över att jag har fått förmånen att leva i Sverige och att jag har min familj. Jag har ett hem att gå till, mat på bordet och framförallt mänsklig värme. Jag har känt en liten sorgsenhet sedan imorse över att vår värld ser ut som den gör trots att vi lever på 2000-talet. Anledning är ett reportage i dagens DN om övergivna barn på Haiti och framför allt om en pojke som har fått namnet "Cést la vie". Reportaget grep verkligen tag i mig och tårarna bara kom. Han hade blivit övergiven, troligtvis av sin egen mamma, i ett läger och satt bara där mitt bland alla andra utan att få någon mat eller ömhet. Ingen såg honom. Att se bilden på pojken sitta där alldeles själv övergiven........ville bara åka dit och hålla om honom. Tänk det hade lika gärna kunnat vara ditt eller mitt barn............För den här pojken slutade det iallafall bra, han fick hjälp till slut och hamnade i en SOS-barnby men alla andra?

Verkligen en kontrast till det liv vi lever här i ett världfärdssamhälle. Hörde på Nyhetsmorgon i TV4 att folk har ringt in och klagat på reklamen där en mamma ger sitt barn en nappflaska med smutsigt vatten och att de tycker att det är så äckligt?!! Men inser inte de att det är verklighet för många och om man tycker att det är äckligt att se hur äckligt är det inte att dricka det......

Nu känns det som att det blev ett lite deppigt inlägg men samtidigt så får jag en tankeställare och en påminnelse om att vi ska vara rädda om varandra och vara tacksamma lite oftare än vad vi kan vara idag.

Nu till något roligare. Sol ute idag, en sväng till Vilstabacken för lite pulkaåkning, god mat och film ikväll. Imorgon lekdejt hos S, A och deras söta E. Kul kul!

Ta hand om varandra och många kramar från mig!

Kommentarer
Postat av: jessi

Jag håller med dig, det är viktigt att inse hur bra man har det. Känna tacksamhet över att få leva här. Jag skulle vilja göra mer än jag gör, visst ger jag pengar till välgörenhet men göra mer konkret, åka iväg som volontär vore givande tror jag.



Ha en bra söndag trots snön!



KRAM

2010-03-21 @ 12:19:07
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: åsa

Visst är det så att man vill göra mer än idag och att göra någon mer riktig handling.



Hoppas du haft en bra söndag du med!



kramar

2010-03-22 @ 07:55:52
URL: http://liteta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0